Miért elengedhetetlen a minősített aláírás a cégének?
Sok cégvezető megszokta és használta az Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítést (AVDH), de ennek az időszaknak végleg vége. Az AVDH szolgáltatást hivatalosan 2024. december 31-én kivezették. Bár egy átmeneti időszakban, 2025. október 31-ig, bizonyos szolgáltatásoknál (mint az ePapír) még elérhető volt, ez az átmeneti időszak most véget ér, és helyét a FEDOR nevű szolgáltatás veszi át.
Aki azt gondolja, hogy ez csak egy egyszerű névváltoztatás, az komoly jogi és üzleti kockázatnak teszi ki a cégét. Ez ugyanis nem egy technikai frissítés, hanem egy alapvető joghatásbeli változás.
Nézze meg mennyibe kerül egy profi megoldás (már évi 35.000Ft-tól)!
Mi a FEDOR és miért nem elég a cégeknek?
A FEDOR (Felhasználó Dokumentumhoz Rendelése Szolgáltatás) az AVDH technikai utódja, amelyet az állampolgárok használhatnak az állami szervekkel való kapcsolattartásra. A változás hátterében a digitális államról szóló 2023. évi CIII. törvény és a kapcsolódó kormányrendeletek állnak.

A legfontosabb különbség a joghatásban rejlik, ami miatt a FEDOR üzleti célokra alkalmatlan:
- A FEDOR nem aláírás: Csupán azt igazolja, hogy egy adott dokumentumot melyik természetes személy nyújtotta be a saját Ügyfélkapus azonosítását követően. Ahogy egy jogi szakértő fogalmazott, a hitelesítés csupán a benyújtó személyét köti a dokumentumhoz, de ez nem tekinthető a személy jogi értelemben vett aláírásának.
- Nem hoz létre teljes bizonyító erejű magánokiratot: Emiatt üzleti szerződésekhez, megállapodásokhoz vagy jogilag releváns céges nyilatkozatokhoz egyszerűen nem használható.
- Nem igazolja a képviseleti jogot: A FEDOR csak a magánszemélyt azonosítja, azt egyáltalán nem igazolja, hogy az illető jogosult-e egy cég nevében eljárni.
- Csak szűk körben használható: Kizárólag hatósági eljárásokban, és ott is csak a beadvány hitelesítésére alkalmas. Nem használható szerződések, meghatalmazások, számlák vagy bármilyen más üzleti dokumentum hitelesítésére.
A profi megoldás: A minősített elektronikus aláírás
Míg a FEDOR egy állampolgári szolgáltatás kizárólag az állammal való kapcsolattartás érdekében, addig az üzleti életben kizárólag a minősített elektronikus aláírás (QES) használható.
Az Európai Unióban az elektronikus aláírások legmagasabb szintjét az eIDAS rendelet szabályozza. Ez biztosítja, hogy egy Magyarországon kiadott minősített elektronikus aláírás az összes többi tagállamban is a kézzel írt aláírással egyenértékű joghatással bírjon.
Fontos tudni, hogy amennyiben egy másik fél – például egy államigazgatási szerv vagy egy üzleti partner – megköveteli a hitelesített kommunikációt, a jogi személyek (cégek, szervezetek) számára kötelező a minősített elektronikus aláírás használata.
Egy analógiával élve: A Cégkapu-ügyintéző csak a postás, aki elviszi a levelet. A levelet (a dokumentumot) magát a cég képviselőjének kell aláírnia benyújtás előtt. A FEDOR-ral hitelesítés olyan, mintha a postás írná alá a cégvezető helyett a szerződést – jogi szempontból érvénytelen.
Figyelem: A szervezeti tanúsítvány sem ment fel az ellenőrzés alól!
Gyakori tévhit, hogy a cég nevét is tartalmazó „szervezeti” aláíró tanúsítvány minden problémát megold. Bár ezeken a tanúsítványokon feltüntetik a cégadatokat, fontos tudni, hogy ez az információ csak egy pillanatfelvétel a tanúsítvány kiállításának idejéről, ami akár évekkel korábban is történhetett.
A cégképviseleti jog időközben megváltozhatott. Ezért a dokumentumot befogadó félnek mindig kötelessége ellenőrizni egy aktuális cégkivonatból, hogy az aláíró képviseleti joga a dokumentum aláírásának pillanatában ténylegesen fennáll-e. Olvasd el mikor érdemes Szervezeti vagy Névre szóló tanúsítványt választani?
Mit kell tennie cégvezetőként?
Az üzenet egyértelmű: az AVDH korszaka lezárult, a FEDOR pedig nem üzleti eszköz.
A cég jogi és üzleti folyamatainak biztonsága érdekében elengedhetetlen, hogy a képviseletre jogosult személyek minősített elektronikus aláírással rendelkezzenek. Ez már nem egy lehetőség, hanem a digitális üzletmenet alapvető követelménye.
Ne várjon tovább! A Flintsignnél segítünk Önnek és cégének zökkenőmentesen és gyorsan beszerezni a legmagasabb biztonságú minősített elektronikus aláírást, hogy működése a megváltozott jogszabályi környezetben is zökkenőmentes és biztonságos maradjon.
Nézze meg csomagjainkat!
