A digitalizáció, majd a COVID-járvány is hozta magával az e-aláírás lehetőségét, mellyel sokkal gyorsabbá és hatékonyabbá tehetjük a munkafolyamatokat. Az elektronikus aláírás ráadásul már többféle eszközről is elérhető, például mobiltelefonról is könnyedén szignózhatunk dokumentumokat, ha épp nem vagyunk gépközelben. De hogy mit érdemes még tudni az e-aláírásról, az alábbi bejegyzésben bemutatjuk.
Mitől lesz egy aláírás e-aláírás?
A digitális aláírás pusztán abban különbözik a kézi aláírástól, hogy egy úgynevezett kriptográfiai eljárással készül. Ugyanolyan hatásköre van, és a jogszabályoknak teljesen megfelel. Az elektronikus aláírással bármilyen dokumentumot hitelesíthetünk, legyen az egy szerződés, egy bérjegyzék, egy számla vagy bármilyen más irat.
Az Európai Unióban az eIDAS rendelet szabályozza ezeket az aláírásokat. Minden elektronikus aláírás egyedi, és az aláíró azonosítására szolgál, emellett a teljes dokumentum tartalmának követésére is alkalmas, mivel látszik, ki írta alá, és mikor. Az elektronikus aláírással ellátott iratok magánokiratnak vagy hivatalos okiratnak minősülnek.
Milyen típusú digitális aláírásokkal találkozhatunk?
Egyszerű elektronikus aláírás
Ez a típusú elektronikus aláírás nem rendelkezik semmilyen joghatással, ellenben nincs hozzá szükség külön szoftverre.
Fokozott biztonságú elektronikus aláírás
Ez a fajta aláírás jogilag egyenértékű a kézi aláírással, viszont nincs teljes bizonyító ereje. A fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátott dokumentumok ezért egyszerű magánokiratnak tekinthetők. A dokumentum változásai ezzel a típussal is követhetők.
Minősített elektronikus aláírás
Ez a típus nyújtja a legmagasabb szintű biztonsági védelmet, és a használatával aláírt iratok teljes bizonyító erővel rendelkeznek, tehát ezek a dokumentumok teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősülnek. A minősített elektronikus aláírás során egy tanúsítvány is keletkezik, mellyel azonosítható az aláíró személye, illetve bizonyítható az aláírás hitelessége. A FlintSigntól a legmagasabb biztonságú, minősített elektronikus aláírás vásárolható meg, mely az Európai Unió teljes területén elfogadott, köszönhetően partnerünknek, az InfoCert S.p.A. vállalatnak.
Milyen területeken alkalmazható?
Gyakorlatilag bármilyen területen használhatjuk az elektronikus aláírást.
- Szerződések, meghatalmazások, megállapodások esetén,
- pénzügyi területen (tranzakciók, számlák, bérjegyzékek, adóbevallás),
- cégeljárási folyamatokban (cégbejegyzés),
- értékesítésben,
- HR területen,
- orvosi területen,
- közigazgatásban,
- IT területeken,
- minden olyan folyamatban, amit digitalizálni lehet.
Az elektronikus aláírással könnyíthetjük a munkánkat, az ügyintézést, és hatékonyabbá, gördülékenyebbé válik általa a munkavégzés. Nem elhanyagolható szempont, hogy költséghatékony is, hisz a minősített elektronikus aláíráshoz elég csupán egy szoftver, és máris a világon bárhonnan könnyen használhatjuk, akár telefonunkról is. Ez a mobilitás és a fenntarthatóság szempontjából is lényeges, mert nincs szükség többé arra, hogy papírokat nyomtassunk.
Kis-, közép- és nagyvállalatok számára is ideális választás az elektronikus aláírás, és a COVID óta egyre többen eszmélnek rá, mennyi energiát és pénzt takaríthatnak meg a használatával. Az adminisztratív, ügyviteli és pénzügyi folyamatok is automatizálhatóvá válnak, nem kell várni a papíralapú aláírásra. A sokoldalas dokumentumok szignózása is pár perc alatt megtörténik, ami különösen akkor jelentős, ha több ember aláírása is szükséges hozzá. A FlintSign minősített elektronikus aláírásával csoportos szignózásra is van lehetőség, ezáltal cégen belül is sokrétűen alkalmazható.
Összefoglaló
A COVID-járvány és a digitalizáció felgyorsította az elektronikus aláírás térnyerését, amely lehetővé teszi, hogy gyorsabbá és hatékonyabbá tegyük a munkafolyamatokat. Az elektronikus aláírás egy kriptográfiai eljárással készül, és jogilag egyenértékű a kézi aláírással. Számos területen, például szerződések, pénzügyi tranzakciók, cégeljárási folyamatok, HR és közigazgatási ügyek során használható. A minősített elektronikus aláírás a legmagasabb szintű biztonságot nyújtja, és a FlintSign által kínált e-aláírás az EU-s eIDAS rendeletnek is megfelel, így széleskörűen alkalmazható bármilyen digitális ügyintézés során.
A FlintSign e-aláírásával idő és költség is csökkenthető
A FlintSignnál most rendkívül kedvező áron és feltételekkel ajánlunk minősített e-aláírásunkat, amellyel akár csoportos aláírások is intézhetők. A regisztráció teljesen ingyenes, vásárlás után pedig az aláírás aktiválása rövid időn belül/akár aznap megtörténik. Minősített elektronikus aláírásunk bárhonnan elérhető, így egy külföldi tartózkodás sem jelent akadályt. Időt és pénzt spórolhatsz, ha emellett döntesz! Nem érdemes tovább várni a papírmentes irodával - a digitális átállás már történik.
Díjmentes konzultációt itt lehet foglalni.
Gyakori kérdések
Miért érdemes elektronikus aláírást használni?
Az elektronikus aláírás gyorsítja és egyszerűsíti a dokumentumok hitelesítését, legyen szó bármilyen területről. Jogilag érvényes, környezetbarát és költséghatékony, hiszen nem szükséges papíralapú aláírásokat alkalmazni, valamint bárhonnan, bármikor használható.
Milyen típusú elektronikus aláírások léteznek?
Három fő típusa van: egyszerű elektronikus aláírás (nincs joghatással), fokozott biztonságú elektronikus aláírás (jogilag egyenértékű a kézi aláírással, de nem teljes bizonyító erejű), és minősített elektronikus aláírás (a legmagasabb szintű biztonságot nyújtja, teljes bizonyító erejű magánokirat).
Milyen területeken alkalmazható az e-aláírás?
Az e-aláírás szinte minden területen alkalmazható, beleértve a szerződéseket, meghatalmazásokat, pénzügyi tranzakciókat, cégeljárási folyamatokat, HR-tevékenységeket, közigazgatást és orvosi területeket. Gyorsítja az ügyintézést, növeli a hatékonyságot, és kiváltja a papíralapú aláírásokat.